Voimistelukoulun tavoiteliikkeet ja taitokortit

Voimistelukoulun tavoiteliikkeet ja taitokortit

Voimistelukouluissa harjoittelun perustana ovat tavoiteliikkeet. Tavoiteliikket ovat ns. perusvoimisteluliikkeitä ja telinevoimistelun alkeisliikkeitä. Liikkeiden hyvä hallinta antaa hyvän pohjan liikunnalliselle elämäntavalle ja mahdolliselle voimistelu-uralle. Tavoiteliikkeet tarkoittavat liikkeitä, joita kohti ryhmässä harjoitellaan, ei sitä että ryhmäläisen tulisi hallita kaikki luetellut liikkeet. Tavoiteliikkeiden lisäksi voimsitelukouluissa harjoitellaan paljon muutakin. Tärkeitä asioita ovat kehonhallinta, fyysiset ominaisuudet ja yrittäminen. Ryhmän tavoiteliikkeet on koottu taitokortteihin, joita suoritetaan keväisin. Jokainen etenee kohti tavoitteita omaan, yksilölliseen tahtiinsa. Ryhmässä voi olla myös käytössä useita erilaisia taitokortteja, jotta jokainen voimistelija saa kortista palautetta omalla tasollaan.

Taitokortti ja opitut tavoiteliikkeet ovat myös apuna, kun voimisitelija miettii esivalmennusryhmään siirtymistä. Kun taitokorttiin merkityt ryhmän tavoiteliikkeet näyttävät olevan jo hyvin hallussa, voimistelija on valmis siirtymään esivalmennukseen.

Ryhmien tavoiteliikkeet

3-4-vuotiaat
Voimistelijan peruasento
Tasajalkahyppy esteen yli
Jännehyppy alaskorokkeelta
Kuperkeikka eteenpäin
Takaperin kuperkeikka alamäkeen
Lepakkoseisonta
Matkustus
Neulansilmä
Pupuhypyt penkin yli
Mummokeinunta
Nilkkojen ojennus ja koukistus
 

5-7-vuotiaat
Kuuntelee ja noudattaa ohjeita
Voimistelijan perusasento
Voimistelukuperkeikka eteenpäin
Kuperkeikka takaperin
Alkeiskärrynpyörä
Päälläseisonta
Käsinseisonta seinää vasten
Oikonoja
Kieppi
Jännehyppy
Keräpito
Silta

yli 8-vuotiaat
Kuuntelee ja noudattaa ohjeita
Voimistelijan perusasento
Voimistelukuperkeikat eteen ja taakse
Päälläseisonta/Käsilläseisonta
Kärrynpyörä molempiin suuntiin
Kieppi/Kiintopyörähdys
Heilunta
Jännehyppy/hyppykehittelyt
Haarakulmanoja
Voimistelijan omat liikkeet

Huom! Jokainen voimistelija etenee omaan tahtiinsa. Voimistelukouluun tullessa ei tarvita aikaisempaa voimsitelukokemusta vaan tavoiteliikkeitä kohti harjoitellaan kunkin voimistelijan oman tason mukaan.