Esivalmennus- ja valmennusryhmät

Esivalmennusryhmät:
JÄNIKSET (tytöt ja pojat)

Valmennusryhmät: 
RUDY 

Istumaanhyppy, Emilia
Haarataitto, Teea
Kerähyppy, Nanna

Kuvat: Annika Savola

Trampoliinivoimistelu Tampereen Voimistelijoiden valmennusryhmissä

Trampoliinivoimistelun valmennusryhmien voimistelijat on valittu testien/harrasteryhmien kautta. Ryhmässä voimistelee noin 8-10 voimistelijaa. Ryhmän koko on tärkeää pitää sopivana jotta varmistamme laadukkaan toiminnan ja jokainen saa tarpeeksi aikaa trampoliinilla.

Valmennusryhmissä harjoitellaan erityisesti voimistelun yleisiä taitoja:

  • perusvoimistelua
  • voimaharjoittelua
  • liikkuvuusharjoittelua
  • lajin perushyppyjä trampoliinilla

Perushypyt trampoliinilla

Jokaiseen harjoitukseen kuuluu ponnistusharjoituksia joissa keskitytään jalkatyöskentelyyn, keskivartalon hallintaan, sekä käsien käyttämiseen. Itse liikkeet pyritään suorittamaan mahdollisimman siististi ja hallitusti.

Valmennusryhmissä harjoiteltavia perushyppyjä:

  • Suorahyppy ylös (Jännehyppy)
  • Kerähyppy
  • Haarataitto
  • Puolikierrehyppy (Jännehyppy 180°)
  • Kokokierrehyppy (Jännehyppy360°)
  • Hyppy istualleen
  • Hyppy selälleen
  • Hyppy mahalleen
  • Kerä voltti eteen
  • Kerä voltti taakse

Perushyppyjen lisäksi valmennusryhmissä harjoitellaan hyppyjen yhdistämistä eiralaisin sarjoin. Tavoitteena valmennusryhmän jälkeen on osata suorittaa 10 liikkeen sarja (1 luokka):

  • Keskellä trampoliinia
  • Korkealta, korkeuden tulee säilyä koko sarjan ajan
  • Siististi ja hallitusti
  • Turvallisesti

2013 vuodesta vaihtui kilpailusäännöt joiden mukana tuli uudet pakolliset sarjat.
Luokassa 1. on kaksi pakollista sarjaa, joissa ensimmäiset kaksi liikettä ovat erilaiset. 

1. vatsalleen hyppy/ selälleen hyppy

2. vatsalta ylös/ selältä ½ käännös jaloilleen

3. haarataitto

4. puolikierre

5. istumaan hyppy

6. puolikierre ylös

7. taittohyppy

8. kokokierrehyppy

9. kerähyppy

10. voltti eteen (kerä tai taitto asennossa)

 

Valmennusryhmiin pyrkiminen ja tasonousut

Trampoliinivoimistelun valmennusryhmiien vapaita paikkoja voi kysellä tvtrampoliini(at)gmail.com. Valmennusryhmien sisäisistä tasonousuista (Tasolta 2 tasolle 3 noususta ja tasolta 3  kilpatasolle noususta) päättävät oma valmentaja sekä lajivastaava yhdessä. Trampoliinivoimistelun valmennusryhmissä on käytössä tavoiteliikkeet joita seurataan kerran kaudessa. Tavoiteliikkeiden osaaminen sekä motivaatio ovat pääkriteerit tasonousuihin.